- Universidad Piloto de Colombia
- Trabajos de grado - Pregrado
- Facultad de Ciencias Humanas
- Psicología
- View Item
Relación entre maltrato físico y emocional y funciones cognoscitivas en niños de 6 a 10 años

View/ Open
Date
2013-02-25Author
Alfonso Villamil, Ingrid Ivonth
Boada Cuesta, Leidy Johana
Otálvaro López, Diana
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor
Urrego Betancourt, Fanny Yaneth / Directora
Metadata
Show full item recordAbstract
La presente investigación se elaboró con el objetivo de encontrar relaciones entre el maltrato físico
y emocional y las funciones cognoscitivas. Se utilizó un estudio de tipo descriptivo exploratorio
cuasi-experimental, con método de grupos comparados para lo cual se contó con dos grupos de
20 niños cada uno, con y sin maltrato infantil, entre 6 y 10 años de edad a quienes se les aplico el
instrumento de identificación de maltrato físico y emocional (MEF) diseñado para esta
investigación y la escala de funciones cognoscitivas de la batería ENI. Encontrándose que no
todas las funciones cognoscitivas se ven afectas por la presencia de maltrato, ya quelas mejores
ejecuciones del grupo CM, en relación al grupo SM fueron: Codificación verbal auditiva, y
percepción visual. The present investigation it was elaborated by the aim to find relations between the physical and
emotional mistreatment and the cognitive functions. There was in use a study of descriptive
exploratory almost -experimental type, with method of compared groups for which one counted with
two groups of 20 children each one, with and without infantile mistreatment, between 6 and 10
years of age to whom I apply the instrument of identification of physical mistreatment and
emotional MEF designed for this investigation and the scale of cognitive functions of the battery
ENI. Thinking that not all the cognitive functions meet sympathetic for the presence of
mistreatment, since though they presented differences percentiles between the groups, both were
inside the average of execution waited for the age. Finding that not all cognitive functions are
affected by the presence of abuse, since the best performances of the CM group, relative to SM
group were: Coding verbal auditory, and visual perception.
Collections
- Psicología [517]